Spring til indhold

A-kasse-guiden.dk indeholder reklamelinks. Læs mere.

Hjem » Skal der billede på et CV?

Skal der billede på et CV?

  • af
Skal der billede på et CV?

Spørger du i dit netværk, vil der med stor sandsynlighed være delte meninger om hvorvidt et billede hører til på et CV. 

Spørger du os, er vi tilbøjelige til at anbefale et billede i langt de fleste tilfælde. Der er dog en række faktorer, som du bør overveje, inden du endegyldigt beslutter, om dit ansigt skal klistres på CV’et.

Vi har kigget på undersøgelser og udtalelser fra eksperter, så vi her i artiklen kan give dig svaret på, om der skal billede på CV’et eller ej. Nederst i artiklen vil du desuden finde konkrete råd til, hvordan du vælger det helt rette profilbillede til din ansøgning.

Hvad siger arbejdsgiverne?

For at blive klogere på, om det er en god idé at have et billede på sit CV, har vi fundet en række undersøgelser af netop dette. 

Jobindex har i en undersøgelse spurgt omkring 300 arbejdsgivere om deres holdning til billeder på CV’et:

  • 64% mener, at et CV bør indeholde et billede
  • 30% mener, at det er uden betydning
  • 6% mener, at et CV ikke bør indeholde et billede.

Nogenlunde samme billede tegner sig i en udnersøgelse foretaget af Ballisager i 2022, hvor 1.002 virksomheder har deltaget:

  • 88% foretrækker et billede på CV’et
  • 12% vil helst være foruden

Selvom det ikke er alle arbejdsgivere, som sætter pris på et billede (hhv. 6% og 12% jævnfør ovenstående undersøgelser), vil det hos mere end halvdelen af de adspurgte arbejdsgivere have en positiv effekt. 

Ifølge Jobindexs undersøgelse vil et billede i 94% af tilfældene enten have en positiv eller ingen effekt. 

Undersøgelsen fra Ballisager viser, at det hos 88% af arbejdsgiverne bliver betragtet som en god ting at have et billede med, når man ansøger om et job.

I langt de fleste tilfælde vil det altså være en god idé med et billede. Det er dog ikke altid tilfældet:

Det kommer afhænger af jobbet, du søger

Spørger du os, er der sjældent en god grund til ikke at have et billede på CV’et. Som ovenstående tal viser, er risikoen for, at det bliver taget dårligt imod ganske lille. 

Risikoen er der dog, så vil du være på den sikre side – eller i hvert fald tæt på – kan du med fordel gøre dig en række overvejelser, inden du beslutter, om der skal billede med eller ej.

 

1. Er et billede relevant?

Søger du et job, hvor du vil være i direkte kontakt med kunder, partnere og lignende, vil du automatisk blive virksomhedens ansigt udadtil. Det er derfor ikke uvæsentligt, hvordan du ser ud, hvorfor det vil være fornuftigt at vise sit ansigt på et billede.

Vil du derimod sidde gemt væk i et baglokale, hvis du får jobbet, er det knapt så væsentligt, hvordan din udstråling er. Derfor vil det med stor sandsynlighed ikke være specielt vigtigt, at arbejdsgiver kan se dig på et billede inden en eventuel samtale.

 

2. Er der rift om jobbet?

Det kan naturligvis være svært at vide, om et givent jobopslag resulterer i mange eller få ansøgninger fra andre interesserede, men du har måske på forhånd en idé om konkurrencen imellem jobsøgende i den branche, som du er en del af. 

Har du en formodning om, at mange vil søge om et bestemt job, kan det være afgørende, at du skiller dig ud fra mængden. En oplagt måde at gøre dette er ved at have billede med på CV’et, så du ikke blot er et stykke papir med informationer, men et ægte menneske med et ansigt.

 

3. Er dine evner og/eller faglige erfaring det vigtigste?

Søger du et højt specialiseret job, hvor ansøgers kompetencer og erfaring er altafgørende, vil det næppe spille den store rolle, om du smiler høfligt på et vedhæftet billede eller ej. 

Er der strenge krav til ansøgers evner, vil det i stedet være tidligere joberfaring, uddannelse, kurser og lignende, som vil være afgørende for, om man bliver kaldt til samtale.

Er der nogen grund til ikke at inkludere et billede?

Selvom de fleste arbejdsgivere synes godt om et billede i ansøgningen, eller blot er ligeglade, kan der alligevel være et argument for ikke at indsætte et profilbillede på CV’et. 

Undersøgelser viser, at erfarne rekrutteringsfolk ofte kun benytter omkring 7 sekunder på at kigge på et CV. Hvis dine meritter er afgørende for at overbevise personen om dit værd, kan det koste dig vigtige sekunder, hvis en del af de 7 sekunder bliver brugt på at kigge på dit billede i stedet for at læse om dine bedrifter.

Hvorfor kan det være problematisk med et billede?

Vi forstår udmærket, hvis du undrer dig over, hvorfor det på nogen måde skulle være et problem, at man som ansøger har valgt at vedhæfte et billede – dit udseende er jo trods alt en del af dig, og afhængigt af branchen, kan udseendet endda have stor betydning. 

Man ser dog lidt anderledes på det i lande som fx. USA, hvor arbejdspladser og rekrutteringsbureauer gør meget for at undgå bias og diskrimination. Det er nemlig ulovligt at diskriminere på baggrund af etnicitet, alder, køn og andre faktorer, som det fysiske udseende kan afsløre. 

For at undgå ovenstående er praksis derfor, at eventuelle rekrutteringsbureauer skjuler billeder fra ansøgninger, og først gør disse synlige senere i ansættelsesprocessen. Ligeledes kan der ligefrem blive opfordret til, at man som ansøger ikke har et billede med i ansøgningen, da denne ellers vil ryge direkte i papirkurven.

Ifølge jobportalen Graduateland vil mere end 80% af arbejdsgivere i USA ikke tage en ansøgning i betragtning, hvis der er inkluderet et profilbillede. Samme holdning er også gældende i UK og Canada.

Helt samme tilgang til ansættelser oplever vi ikke herhjemme – ikke endnu i hvert fald. Tværtimod er de fleste arbejdsgivere stadig af den holdning, at det er fornuftigt med et billede. 

Sådan vælger du det rette billede til dit CV

Hvis du har besluttet dig for at inkludere et billede i din jobansøgning eller på dit CV, er næste skridt at vælge det helt rette, så du kan øge dine chancer for at få drømmejobbet på krogen.

Nedenfor finder du vores bedste tips.

1. Fremstå professionel

Dit billede skal udstråle professionalisme, men du skal samtidig være imødekommende og smilende.

Tænk også meget gerne over din påklædning, som gerne må afspejle den påklædning, som du forventer at møde på arbejdspladsen.  

Undlad at indsætte et billede, hvor du solbader på en charterferie på Gran Canaria – også selvom du ser rigtig godt ud med din lækre solbrune hud. 

2. Få hjælp til at tage billedet

Selfies er et no-go, medmindre du er håber på at gøre karriere som influencer på Instagram, så allier dig med en god ven, som kan tage billeder af dig.

Overvej også gerne, om det er givet godt ud at hyre en professionel fotograf. Det er bestemt ikke gratis, men det kan hurtigt vise sig at være en god investering, hvis du lander drømmejobbet.

3. Sort/hvid billeder kan være en god idé

Selvom vi lever i den digitale tidsalder, findes der stadig hulemænd på danske arbejdspladser, som insisterer på analoge løsninger, hvorfor din ansøgning risikerer at blive udprintet.

En udprintet ansøgning vil med stor sandsynlighed være sort/hvid, og selvom et farvefoto i de fleste tilfælde godt kan fungere i sort/hvid, er der en risiko for, at udprintet bliver grynet, uskarpt eller på andre måder dårligt at se på. 

Sørger du selv for at indsætte et billede uden farve, har du dog selv mere kontrol over, hvordan det endelig resultat ser ud – også som udprint. 

4. Få hele dit ansigt med

Undlad at beskære dit billede eller at tage det på en sådan måde, at dele af dit ansigt mangler. Det ser uprofessionelt ud, og sender derfor ikke et godt signal til arbejdsgiver. 

Hele dit ansigt bør være synligt, og i en god belysning, så du er tydelig.

Du kan godt eksperimentere med forskellige vinkler, hvis du mener, at det gavner dit udseende, men sørg igen for at holde det simpelt og tydeligt.

5. Sørg for at billedet ligner den du er i dag

Det kan være fristende at bladre langt tilbage i fotoalbummet for at finde et billede, hvor du er yngre, er mindre rynket, har mere hår, vejer 10 kg mindre eller gik pænere klædt. 

Vi anbefaler dog, at du vælger et relativt nyt billede til din ansøgning, så arbejdsgiver ikke får et chok, når en helt anden person end den forventede træder ind af døren til samtalen.

Tags:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Sådan tjener vi penge

Vores forretningsmodel baserer sig på noget, der kaldes affiliate-marketing, hvilket betyder, at vi sommetider tjener penge, hvis en af vores besøgende klikker sig videre til en af vores foreslåede a-kasser/fagforeninger og tilmelder sig denne.

At vi er et kommercielt foretagende betyder dog ikke, at du ikke kan stole på os. Intet er nemlig vigtigere for os end at rådgive vores besøgende så godt og reelt som overhovedet muligt, og derfor har vi også indført en række processer, som sikrer, at kommercielle interesser aldrig kommer til at influere negativt på vores evne til at rådgive reelt og oprigtigt.

I den henseende er det værd at bemærke, at vi altid vurderer og anmelder en a-kasse/fagforening, før vi undersøger muligheden for et kommercielt samarbejde med a-kassen/fagforeningen.

Et andet islæt ved vores site, der understreger den førnævnte pointe om, at intet er af større vigtighed for os end at levere sublim, oprigtig rådgivning, er, at vores oversigter indeholder en del a-kasser/fagforeninger, som vi ikke kompenseres for at promovere, men som vi mener, det er i den besøgendes interesse at blive eksponeret for.

Et overblik over vores samarbejdspartnere

Hos A-kasse-guiden.dk spiller vi med åbne kort og vægter gennemsigtighed yderst højt, hvorfor der herunder følger en oversigt over de a-kasser/fagforeninger, som vi p.t. har økonomiske samarbejder med:

Det Faglige Hus, ASE, Frie, FTFa, Lederne, Lederne Virksom, Business Danmark, Min A-kasse, Akademikernes A-kasse og CA.